Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


образ

CОЦИАЛЬНЫЙ ОБРАЗ: НАЧАЛА КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИИ

В статье проводится обоснование научного и парадигмального 
статуса понятия «образ» в сфере социальной философии, что 
является  необходимым  для  исследования  теоретико-методо-
логических задач и социальных проблем, связанных с коллек-
тивным сознанием. В процессе концептуализации выделяются 
предпосылочные идеальные формы социального познания фе-
номена образа как основы парадигмальности: ценность, про-
блема, императивная идея, идеал, цель. Типология этих форм 

ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К ПОНЯТИЮ «ОБРАЗ»

В статье анализируются история понятия «образ» и разные под-
ходы к использованию этого понятия в современной науке. На 
основе  этого  формулируется  определение  понятия  «образ»  в 
рамках интегративного подхода. В связи с особенностями совре-
менной цивилизации подчеркивается актуальность данного под-
хода. Основой подхода является феноменология – философия 
Э. Гуссерля. Инструментарий феноменологии – феноменологи-
ческая редукция – позволяет выделить разные уровни образов. 

ВИРТУАЛИЗАЦИЯ ВОСПРИЯТИЯ КАК ФИЛОСОФСКАЯ ПРОБЛЕМА

В статье анализируются философские представления об изменениях восприятия; вводится концепт «виртуализация восприятия», обозначающий процесс  интенсификации образно-символического  слоя  восприятия.  Приведены две трактовки  виртуального: узкая,  редуцирующая  виртуальную  реальность  к  технологической сфере, и широкая, закрепляющая  за  ней  онтологический  статус.  Выявлено,  что  оптимальным  подходом является  нестрогое  ограничение  виртуального.

The Image of War: the Problem of Content and Formation

War as a complex social phenomenon can be analyzed from different perspectives: it appears as a socio-political phenomenon, as a civilizational, as an existential one. Importantly on war-man, so war is perceived not only on level facts, but and in the form of way of, which represents complex views about it, including and assessment of events, and assessment of enemy, and own image. In the structure of the image of the war, the author highlights the foretypes, synchro and prototyping.

Russian Idea: Character and Meaning

The author analyzes reflections and meanings of the russian idea. The
author based his research on studies of religious sources and special
literature on problems of history of Russian philosophy and elaborates
upon the vivid expression of the Russian idea as «Mother Russia». At
the same time the author researches the antinomy of religious and
political meanings of such concepts as «Moscow is the Third Rome»
and «The Great Russia».

The Problem of Image in the Visual Research

The article is devoted to the problem of imagery in visual studies. The heterogeneous nature of visual studies, due to their interdisciplinary focus, suggests that there is no clarity, both in the development of general methodology and a conceptual framework. The purpose of the article is to specify the concept of “image”, to identify its structural components, and ways of functioning in the space of interactions.

The Visual Space of a City: A Semiotic Approach

The article deals with the problem of visuality in the context of space from the point of view of visual semiotics. The choice of the problem determined the methodology, which is based on a semiotic approach. Visual semiotics uses induction as the main tool: analyzing individual elements of space, i.e. signs, it moves to the generalization of the results at the level of semiotics as a whole.

Youth perceptions and attitudes about artifi cial intelligence

Introduction. The development of information technology (IT) and artifi cial intelligence (AI) are signifi cantly changing the modern world, which raises the question of the impact of these technologies on humankind. Theoretical analysis. Research on human-IT interaction is most often determined in terms of benefi ts for education, threats in terms of harm to health, including psychological health, and the formation of addictive behavior. However, the sphere of attitudes towards AI has been researched insuffi ciently.