Subject Conditions of Professionalism and Success of the Teacher of Higher School in the Context of Leading Theories of the Person
In a context of theories of person of A. Adler, G.S. Sullivan, A. Maslow, K. Rogers and A. Bandura the system of conditions, significant for professional success of the subject of scientific and pedagogical activity comes to light, representations of «successful» and «unsuccessful» teachers of the higher school about the factors necessary for achievement of professionalism are analyzed, their conditionality by activity of subsystems of mentality according to functional model of psyche of the person developed by R.H. Tugushev is considered.
1 См.: Адлер А. Понять природу человека / А. Адлер. СПб.,
2000.
2 См.: Холл К.С. Теории личности / К.С. Холл, Г. Линдсей.
М., 1997. С.162.
3 См.: Холл К.С. Указ. соч. С.170.
4 См.: Маслоу А.Г. Мотивация и личность / А.Г. Маслоу.
СПб., 1999.
5 См.: Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы /
А. Маслоу. М., 1999.
6 Бодалев А.А. Как становятся великими или выдающими-
ся? / А.А. Бодалев, Л.А. Рудкевич. М., 2003. С.174.
7 См.: Rodgers C.R. Client-centered therapy / C.R. Rodgers.
Boston, 1951. Р.487.
8 См.: Первин Л.А. Психология личности: теория и иссле-
дования / Л.А. Первин, О.П. Джон. М., 2000.
9 См.: Первин Л.А. Указ соч. С.440?446.
10 См.: Jerusalem M. Self-efficacy: as a racecourse factor in
stress appraisal process / M. Jerusalem, R. Schwarzer // Selfefficacy:
Thought control of action. Washington, 1992. P.195–
213.
11 См.: Шостром Э. Опросник личностной ориентации
(ЛиО). Практическое руководство / Э. Шостром. М., 2002.
12 См.: Тугушев Р.Х. Системная персонология: количест-
венный и качественный анализ / Р.Х. Тугушев. Саратов,
1998.