Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


креативность

Constructive behavior in an interpersonal conflict situation: Innate characteristics, functional structure and meaningful indicators

The introduction justifies the topicality of studying and importance of conceptualization and operationalization of the social and psychological phenomenon of constructive behavior in conflict situations. The theoretical analysis involved three main stages. The first stage focused on identification of the subject matter and functional structure of constructive behavior in an interpersonal conflict situation.

КРЕАТИВНОСТЬ И ШИЗОТИПИЧЕСКИЕ ЧЕРТЫ ЛИЧНОСТИ: СПЕЦИФИКА СВЯЗИ У НЕМЕЦКИХ СТУДЕНТОВ НЕТВОРЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

В исследовании сделана попытка изучения связи креативности с шизотипическими чер-
тами  у  лиц  нетворческих  профессий.  Исследование  проведено  на  выборке  немецких 
студентов. Обнаружено, что негативные шизотипические черты отрицательно связаны 
с креативностью, за исключением шкалы «отсутствие близких друзей». Позитивные ши-
зотипические черты имеют положительную связь с параметрами креативности. Выявле-
но, что у высококреативных людей могут проявляться трудности в социальной сфере, в 

Self-up of ICT Technologies as Means of Formation at the Future Bachelors Physical Education Professional Stability

The article is devoted to the problem of formation of professional stability of bachelors of physical culture through self-educational activity using information and communication technologies.

АПРОБАЦИЯ ТЕСТА КРЕАТИВНОСТИ К. ВЕНКЕРА: ПРОВЕРКА КОНСТРУКТНОЙ ВАЛИДНОСТИ И ПРЕДЛОЖЕНИЕ НОВОГО ВАРИАНТА ЕГО ИСПОЛЬЗОВАНИЯ В ДИАГНОСТИКЕ ОДАРЕННОСТИ

В статье рассматриваются результаты апробации теста креа- тивности К. Венкера (Германия, 2004) на выборке украинской молодежи. Представлены доказательства недостаточно удов- летворительной дискриминативности, валидности и надежности (альфа Кронбаха) аутентичного варианта теста по отношению к возрастной категории 14–17 лет. По результатам конфир- маторного факторного анализа стимульного материала теста К.

The Formation of Multiple Identities in the Digital Environment

This article discusses the development of the digital environment and the sphere of human activity associated with the qualitative transition to new forms of reflection. The author analyzes the formation of digital reality from the point of view of cultural and communication phenomena. The analysis of multiple identity and its interaction with the digital space is presented, actualizing the problems of control, transformation and modification of the identification processes.

The concept of creativity in the problem field of modern social philosophy

This paper speaks of the growing interest in the category of creativity among the scientific community of interdisciplinary discourse, and the place of creativity among philosophical disciplines. Creativity as a property of the social environment is characteristic of the type of society in which traditions have not managed to become a universal form of behavior, prompting the subjects of society to permanently reflect on habitual patterns of behavior, the production of unique forms, and the original synthesis of previously known ideas and social practices.

Creativity and innovativeness of the subject of labor in the new socio-economic conditions

Introduction. The article analyzes the factors that create a demand for innovative development of the economy: the low level of innovativeness and labor productivity, the growth of bureaucracy in management. The demand of innovative economy for creative personnel is discussed. Theoretical analysis.