Phenomenology and Genealogy of Pedagogical Creativity
The article is dedicated to the analysis of the interrelation between the phenomenological and genealogical approaches used to bring to the surface the sources of the pedagogical creativity. It is the connection of learning with genealogical memory, art and poetry, myth and symbol that helps to overcome the cultural links gap between the generations and revive in pedagogy its real creative character.
1 См.: Свасьян К.А. Предисловие / К.А. Свасьян // Ниц-
ше Ф. По ту сторону добра и зла. К генеалогии мора-
ли / Ф. Ницше. М., 2001.
2 См.: Nietzsche F. Uber die Zukunft unserer Bildungsanstalten
/ F. Nietzsche. Kritische Studienausgabe: Bd.1. Berlin;
N.Y., 1988. S.699.
3 Хайдеггер М. Слова Ницше «Бог мёртв» / М. Хайдеггер //
Хайдеггер М. Ницше и пустота. М., 2006. С.22.
4 Хайдеггер М. Указ. соч. С.12.
5 Pope R. Creativity: theory, history, practice / R. Pope. L.;
N.Y., 2005. S.43.
6 Travny P. Martin Heidegger / Р. Travny. Frankfurt; N.Y.,
2003. S.22–24.
7 См.: Марков Б.В. Знаки бытия / Б.В. Марков. СПб., 2001.
С.109–110.
8 Cassirer E. Versuch uber den Menschen. Einfuhrung in eine
Philosophie der Kultur / Е. Cassirer. Frankfurt a.M., 1990.
S.51.
9 Cassirer E. Op. cit. S.104.
10 См.: Юнг К.Г. Душа и миф: шесть архетипов / К.Г. Юнг.
Киев; М., 1997. С.87.
11 Устьянцев В.Б. Повседневность и риски жизненного
пути личности / В.Б. Устьянцев // Человек. История. Куль-
тура: Исторический и философский альманах. Саратов,
2009. №8. С.35.
12 Элиас Н. О процессе цивилизации: В 2 т. Т.1. Измене-
ния в поведении высшего слоя мирян в странах Запада /
Н. Элиас. М.; СПб., 2001. С.210–211.
13 Ломако О.М. Генеалогия воспитания / О.М. Ломако.
СПб., 2003.