Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article

Self-Adjustment Component of Psychological Model of Learning Activity Self-Direction of Young Students

Autors: 
Zobkov Alexander V., Vladimir State Humanitarian University
Abstract: 

The article considers psychic self-direction of behavior, learning and professional activity of
Humanities University students from the perspective of systematic and structural approach.
A psychological model of self-direction has been provided. Self-adjustment components as well
as personality characteristics comprising self-direction of young student behavior and activities at
different stages of their studies have been considered.

Reference: 

1 Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1940.
С. 565.
2 Там же. С. 472.
3 Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуля-
ции: феномен, структура и функции в произволь ной
активности человека. М., 2001. С. 192 ; Рубин штейн
С. Л. Указ. соч. С. 596.
4 Выханду Л. К. Об исследовании многопризнаковых
биологических систем // Применение математических
методов в биологии. Вып. 3. Л., 1964. С. 19–23.
5 Зобков А. В. Саморегуляция учебной деятельности
студента: экстрасубъектный аспект // Вестн. гос. ун-та
управления. Сер. : Социология и управление персона-
лом. 2009. № 34. С. 43–46.
6 См.: Зобков А. В. Указ. соч.