Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


смыслообразование

ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОНТЕКСТ СМЫСЛООБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматриваются актуальные для образования вопросы, связанные с его лич-
ностным аспектом, смыслообразованием. В практике образования актуализация смыс-
ловой сферы учащихся реализуется через установление ими связи между целью учеб-
ной деятельности, а также содержанием образования, способами действия и мотивами. 
Известно, что наделение личностным смыслом совершается через такие операции, как 
оценивание, означивание, осмысливание, рефлексия. На основе обобщения имеющихся 

Semantic frame as an element of meaning-making

Introduction. In the modern socio-cultural space, the concept of the meaning of the text of culture, the process of meaning-making have become relevant among scientists. Previously, these concepts were considered in linguistics, psychology and philosophy, today they have become popular among cultural scientists, and art historians. A theoretical analysis of the concept of “frame” allows us to conclude that a frame is a fragment of a person’s memory, representing knowledge about a particular cultural phenomenon.