Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


адаптация

ОЦЕНКА ЭФФЕКТИВНОСТИ НАСТАВНИЧЕСТВА КАК ФОРМЫ ИНТЕГРАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ И СЛУЖЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА ГОСУДАРСТВЕННОЙ ГРАЖДАНСКОЙ СЛУЖБЕ

В данной статье проводится анализ наставничества как способа интеграции профессионального развития и служебной деятельности в системе государственной гражданской службы в Российской Федерации. На основе обзора современной литературы (2020-2025 гг.), нормативно-правовой базы и эмпирических данных мы рассмотрим роль наставничества в повышении эффективности кадровой политики, ускорения адаптации новых должностных лиц, снижения кадровой текучести.

Уровень развития социального интеллекта как ресурс готовности личности к социальным взаимодействиям

Введение. Отражена актуальность исследования социального интеллекта и психологических ресурсов успешного социального взаимодействия. Цель – изучить особенности взаимосвязи социального интеллекта спортсменов команд с низким, средним и высоким уровнем его развития с потенциальными ресурсами и критериями готовности к взаимодействию. Теоретический анализ. Проанализированы современные исследования социального интеллекта.

ИССЛЕДОВАНИЕ КАЧЕСТВА ЖИЗНИ КАК СИСТЕМНОЙ ХАРАКТЕРИСТИКИ СИТУАЦИИ БОЛЕЗНИ

Статья  посвящена  анализу  субъективных  характеристик  си-
туации  болезни  у  больных  ишемической  болезнью  сердца  с 
точки зрения оценки качества жизни. Качество жизни рассмо-
трено  как  междисциплинарное  понятие.  Автор  подчеркивает 
значимость  оценки  качества  жизни  в  контексте  восприятия 
ситуации  болезни  как  преграды  в  самореализации  и  транс-
формации адаптационных стратегий. Исследована специфич-
ность  оценки    качества  жизни  и  его  роли  в  трансформации 

СЕМЕЙНАЯ ПОДДЕРЖКА В КОНТЕКСТЕ ВНУТРЕННЕЙ КАРТИНЫ БОЛЕЗНИ БОЛЬНЫХ ОНКОЛОГИЧЕСКИМИ ЗАБОЛЕВАНИЯМИ РЕПРОДУКТИВНОЙ СИСТЕМЫ

Болезнь как трудная жизненная ситуация в контексте жизнен-
ного пути личности предъявляет к ее внутренней целостности и 
активности повышенные требования. Происходящие трансфор-
мации  социальных  взаимодействий  могут  усугублять  ограни-
чения физических возможностей или стимулировать адаптаци-
онную активность. Семейные отношения можно рассматривать 
как возможный ресурс адаптации к ситуации тяжелых сомати-
ческих заболеваний, к которым в том числе относятся онколо-

Adaptive Features of Professional Formation of Cadet-Pilot

The article discusses the characteristics of adaptation of the Cadetpilot during the professional formation, exposed types, mechanism and indicators for adaptation. It argues that the development of the individual comes through three phases: adaptation, differentiation, integration.

Conditions for Successful Adaptation of the First Year Students to High School Training

The article is devoted to the study of the adaptation of first-year students to educational activity. Shows the essential characteristics of the initiative of the student: the structural components of this integrative quality of their relationship and the criteria and levels of formation, making possible the search for optimal ways of professional education, reveal the potential of the individual student. With a subjective approach to assess psycho-physiological conditions was used, focused on the analysis of subjective experiences.

The Concept «Disease Situation» – Objektive and Subjective Components

The article examines the phenomenon of disease. The author thinksthat this phenomenon is a complex system of many reasons with factors, influencing each other. That means that it is necessary toanalyze total combination of the person’s development conditions, theobjective social situation of development (L.S. Vygotsky), which putthe person into chronic somatic disease.The author has worked out and approved the concept of the diseasesituation.

The Metasystem Analysis of School Adaptation

In article the phenomenon of school adaptation from the point of view of the system and metasystem approach is analyzed. Allocation of subsystems of school adaptation is proved. The system of adaptation of pupils to training at school is presented as a part more the general system. The filling of a highest level of development of system of school adaptation - metasystem level is opened.

Perception of Conditions Health and Illness as the Analoque of Adaptive Strategy

The subjective perception of experience of health and illness which depending on expressiveness alexithymia is considered in article. The author offers the description of two basic strategy of experience of these conditions: active and passive. The revealed features elaborate representations about an internal picture of health and illness as the uniform adaptable process realizing both of form: the self-attitude and the attitude to the world; at the same time this process is a part of adaptable potential of the person.

Psychological Features of the Students Studying at Pedagogical Specialties with the Dominance of Negative Emotions in an Examination Situation

Interconnections of different psychological characteristics of a personality with features of emotional sphere becoming apparent in an examination situation were revealed. It was shown that students with different side of emotions have specific unfavorable personality psychological features.

Pages