Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


нигилизм

ОНТОЛОГИЯ НИЦШЕ В ЗЕРКАЛЕ РУССКОЙ МЫСЛИ СЕРЕБРЯНОГО ВЕКА

В статье рассматривается феномен адаптации онтологии Ниц-
ше в русской культуре Серебряного века и влияния немецкого 
философа  на  символизм.  Особое  внимание  уделяется  новой 
интерпретации ницшеанской философии в контексте отечествен-
ной мысли России, в частности В. С. Соловьевым. Критическая 
оценка нравственных устоев интеллигенции той эпохи основыва-
ется на статье С. Л. Франка, которая отражает позицию русской 
интеллигенции  после  революции  1905–1907  гг.  Исследуются  в 

ХАЙДЕГГЕР, НИГИЛИЗМ И ЗАВЕРШЕНИЕ ОНТО-ИСТОРИЧЕСКОГО ПРОЕКТА МОДЕРНА

В статье рассматривается различие философских проектов модернизма и постмодернизма посредством анализа понятия онто-историчности характерного для модернистского типа он- тологического мышления. Утверждается, что хайдеггеровская философия бытия выступает в качестве пограничного состояния между онтологическими поисками модерна и их восприятием со- временной онтологией, что и определяет ее значение. Анализи- руется критика М. Хайдеггером тезисов о бытии в классической онтологии и критика фундаментальной онтологии со стороны философии постмодернизма и деконструкции.

The Idea of the “Overman” in M. Gorky’s Creative Work: the Reception of the Nietzschean Ubermensch and the Social Revolutionary Impulse

The article is devoted to the analysis of the artistic-figurative objectification of the idea of the Overman in M. Gorky‘s literary works. The study addresses the problem of Gorky’s Nietzscheanism, his receptive dialogue with F. Nietzsche’s philosophy and the semantic development of the Ubermensch concept. The aim of the work is to identify the forms of artistic embodiment of the Overman idea and the peculiarities of its semantic interpretation in typical characters of Gorky’s early works.

From the History of Nihilism In Russia: “Vekhi” and Frank

In the article, the attempt is made to comprehend the influence of the ideology of nihilism on the social condition of Russia after the defeat of the 1905 revolution. Leading Russian philosophers (N. A. Berdyaev, S. N. Bulgakov, M. O. Gershenzon, A. S. Izgoev, B. A. Kistyakovsky, P. B. Struve, S. L. Frank) in the collection of articles “Vekhi”, published in 1909, spoke about the role of the Russian intelligentsia in this revolution. The release of the collection caused a fierce debate in the society. We settled on the article by S. L.

Nietzsche and the Ontological History of Nihilism

The article deals with the investigation of the question of Nietzsche’s understanding of historicity of the stages of nihilist formation. The author examines the tendency of the positioning of formation of the essence which is distinctive for Nietzsche’s and Heidegger’s ontological historicism. Special attention is devoted to comparison of the hermeneutics of nihilist formation in the ontological discourse of Heidegger and Derrida.