To the Question of Stratification of the Educational Organizations of the Cluster of Risk Which are in Difficult Social Conditions
This article presents the results of the research, which had been carried out by «Saratov institute of the development of education» for two years from 2014 to 2016. This research is dedicated to the problem of stratification of the educational organizations depending on the level of students’ results in education, sociocultural and socio-economic factors and the potential of the development of the territory. The aim of this research was the determination of the diagnostic tools and the criterial base for the compilation of the classification of schools which are in a group of risk and for organizing targeted forms of support. The research was leaning on the analysis of the open results of educational organizations’ selftesting, chiefs’ public reports, the programs of the development of schools of Saratov region, statistics of the Ministry of Education and Science of Russian Federation, regional Department of Education and Ministry of social development and the monitoring data of the National institute and the Regional center of the education quality valuation.
1. Александрова Е. А. Психологическое и педагоги-
ческое сопровождение : индивидуальная траекто-
рия развития // Народное образование. 2014. № 9.
С. 180–187.
2. Бедность и развитие ребенка / под ред. Д. А. Алек-
сандрова, В. А. Иванюшиной, К. А. Маслинского.
М., 2015. 392 с.
3. Erikson R., Jonsson J. O. Understanding Educational
Inequality : the Swedish Experience // L’Annee
Sociologique. 2000. Vol. 50, № 2. P. 345–382.
4. Duru-Bellat M., Van Zanten A. Sociologie de l’ecole.
Paris, 2002. 252 p.
5. Duru-Bellat M. Actualite et nouveaux developpements de
la question de la reproduction des inegalites sociales par
l’ecole // Orientation scolaire et professionnelle. 2003.
Vol. 32/04. P. 571–594.
6. Heckman J., Beyond Pre-K. Rethinking the Conventional
Wisdom on Educational Intervention. Education Week.
2007. Vol. 26, iss. 28. P. 40–41.
7. Irwin S. Family contexts, norms and young people’s
orientations: researching diversity // Journal of Youth
Studies. 2009. Vol. 12, № 4. P. 337–354.
8. Reynolds D., Harris A., Clarke P., Harris B., James S.
Challenging the Challenged : Improving Schools in
exceptionally challenging circumstances // School
Effectiveness and School Improvement. 2006. Vol. 17,
№ 4. P. 425–441.
9. Федеральный государственный образовательный
стандарт начального общего образования. URL: http://
минобрнауки.рф/документы/922 (дата обращения:
20.09.2016).
10. Федеральный государственный образовательный
стандарт основного общего образования (5–9 кл.).
URL: http://минобрнауки.рф/документы/938 (дата
обращения: 20.09.2016).
11. Федеральный государственный образовательный
стандарт среднего общего образования (10–11 кл.).
URL: http://минобрнауки.рф/документы/2365 (дата
обращения: 20.09.2016).
12. Национальная образовательная инициатива «Наша
новая школа». URL: http://минобрнауки.рф/докумен-
ты/1450 (дата обращения: 20.09.2016).
13. Федеральная целевая программа развития образова-
ния на 2011–2015 годы. URL: http://минобрнауки.рф/
документы/2010 (дата обращения: 20.09.2016).
14. Федеральный закон № 273-ФЗ «Об образовании в
Российской Федерации». URL: http://минобрнауки.
рф/документы/2974 (дата обращения: 20.09.2016).
15. Конституция Российской Федерации. URL: http://
www.constitution.ru/ (дата обращения: 20.09.2016).
16. Федеральная целевая программа развития образо-
вания на 2016–2020 годы. URL: http://xn--n1abdok.
xn--p1ai/sites/default/? les/%D0%A4%D0%A6%D0%
9F%D0%A0%D0%9E%2016-20.pdf (дата обращения:
20.09.2016).
17. Пинская М. А., Косарецкий С. Г., Фрумин И. Д. Школы,
эффективно работающие в сложных социальных кон-
текстах // Вопр. образования. 2011. № 4. С. 148–177.
18. Груничева И. Г., Пинская М. А., Косарецкий С. Г.
Поддержка школ, показывающих низкие образова-
тельные результаты, как часть национальной образо-
вательной политики // Вопр. образования. 2012. № 3.
С. 30–63.
Образец для цитирования:
Зайнетдинова К. М., Миронова С. Б. К вопросу о стратификации образовательных организаций кластера
риска // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2017. Т. 17, вып. 1. С. 104–110. DOI:
10.18500/1819-7671-2017-17-1-104-110.