Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 25)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article

Humanization Space Continuing Education

Autors: 
Chepelenko Кsenya О., Saratov State Medical University named after V. I. Razumovsky
Abstract: 

The article deals with the process of humanization in the space of continuous education. The main thematic pillars of this work are the humanization of education and continuing education. The linked issues are constantly in the field of scientific and pedagogical community. Relevance of the work emphasizes the impressive body created and produced dissertation research, publications, scientific conferences, developing these problems. The process of humanization, which is based on the ideas of humanism, is provided by developing the methodology of humanistic education. Scientists are working on a holistic concept of humanization, linking it to the development of pedagogy, personal approach. Under these conditions, a liberal arts education is becoming a major factor in improving the overall culture of responsible human needs for new knowledge appropriate to the spiritual and intellectual needs.

Reference: 

1.  Касаева  А.Б.  Гуманитаризация  образования  как 
фактор формирования социальных отношений в со-
временном обществе : автореф. дис. … канд. филос. 
наук. URL: http://www.dissercat.com/content/gumani-
tarizatsiya-obrazovaniya-kak-faktor-formirovaniya-sot-
sialnykh-otnoshenii-v-sovremennom (дата обращения: 
11.05.2016).
2.  Киямова В. Х. Гуманизация системы профессиональ-
ного образования : на материалах профессиональных 
училищ и лицеев Республики Башкортостан : автореф. 
дис. … канд. филос. наук. URL: http://www.dissercat.
com/content/gumanizatsiya-sistemy-professionalnogo-
obrazovaniya-na-materialakh-professionalnykh-uchilish 
(дата обращения: 11.05.2016).
3.  Козлова Н. С., Некрасова А. В., Горбунова И. Л. Гу-
манизация системы образования в контексте совре-
менного общественного развития // Молодой ученый. 
2014. № 10. С. 382–384.
4.  Непрерывное  образование:  ХХI  век.  URL:  http://
lll21.petrsu.ru/journal/nlist.php  (дата  обращения: 
17.02.2016).
5.  Субетто А. И. Приоритеты и философия целеполага-
ния фундаментальной науки в ХХІ веке // Трансформа-
ция парадигмы университетского образования. URL: 
http://wwwtrinitas.ru/rus/doc/0016/0016/00161256.htm 
(дата обращения: 29.03.2016). 
6.  Бех  І.  Д.  Законопростір  сучасного  виховного  про-
цесу // Вища освіта України. 2004. № 1. С. 10–13.
7.  Маслоу А. Г. Дальние пределы человеческой психики. 
СПб., 1997. 430 с.
8.  Тлостанова М. В. Векторы переосмысления гумани-
тарных наук в XXI веке и университетское образо-
вание // Высшее образование для XXI века : докл. и 
материалы V междунар. конф. М., 2008. C. 27–33.
9.  Мяготин А. О моральном измерении реформ // Выс-
шее образование в России. 2008. № 9. С. 128–131.
10. Виленский М. Я., Масалова О. Ю. Культурологические 
основания  личностно-ориентированного  образова-
ния по физической культуре в высшей школе. URL: 
http://cyberleninka.ru/article/n/kulturologicheskie-
osnovaniya-lichnostno-orientirovannogo-obrazovaniya-
po-? zicheskoy-kulture-v-vysshey-shkole (дата обраще-
ния: 05.03.2016).
11. Максимова Н. Ю. Гуманизация образования как соци-
окультурный процесс : автореф. дис. … канд. филос. 
наук.  URL:  http://cheloveknauka.com/gumanizatsiya-
obrazovaniya-kak-sotsiokulturnyy-protsess  (дата  об-
ращения: 29.03.2016).
Образец для цитирования:
Чепеленко К. О. Гуманизация в пространстве непрерывного образования // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. 
Философия. Психология. Педагогика. 2017. Т. 17, вып. 1. С. 113–116. DOI: 10.18500/1819-7671-2017-17-1-113-116.