Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 9)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article

Analyzing Different Approaches to Classification of Children’s Toys

Autors: 
Ivanova Daniela Nikolaevna, Saratov State University
Abstract: 

The article analyzes various classifications of toys suggested by home
and foreign psychologists, psychotherapists and pedagogues. The
author identifies reasons of classifying, enumerates toys not included
into psychological classifications.

Reference: 

1 Алёшина И. Н. Влияние игрушки на психику ребенка:
история вопроса // Психолог в детском саду. 2009.
№ 1. С. 39–45.
2 Цит. по: Эльконин Д. Б. Психология игры. 2-е изд. М.,
1999. С. 23.
3 Приводится по: Менджерицкая Д. В. Воспитателю
о детской игре. / под ред. Т. А. Марковой. М., 1982.
130 с.
4 См. : Менджерицкая Д. В. Флёрина об игре и игрушке
// Дошкольное воспитание. 1969. № 3. С. 15–24.
5 См.: Мухина В. С. Дети и куклы: таинство взаимодей-
ствия // Народное образование. 1997 № 5. С. 28–33.
6 Алёшина И. Н. Место игрушечного оружия в клас си-
фикациях современной игрушки // X Державинские
чтения : материалы науч. конф. преподавателей и
аспирантов. Тамбов, 2005. С. 63–70. С. 64.
7 Локтионова А. В. Игровая среда современного ребен-
ка // Московский психотерапевтический журн. 2005.
№ 1. С.40.
8 Лэндрет Г. Л. Игровая терапия: искусство отношений.
М., 1994. 365 с.
9 Локтионова А. В. Указ. соч. С. 31–57.
10 Малахиева-Мирович В. Г. Воспитательное значение
игрушки // Игрушка. Ее история и значение. М., 1912.
С. 140–197.

Received: 
12.05.2011
Accepted: 
22.06.2011
Published: 
30.09.2011