Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 15)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
316.6:159.923

Principle of Diachrony in Study of Socialization

Autors: 
Shamionov Rail Munirovich, Saratov State University
Abstract: 

This article discusses the methodological foundation of the study of socialization of personality. Stresses the need for procedural analysis of levels of identity from the point of view of their social context. Expands the methodological principle of synchronic studies of socialization. Presents the contours system-synchronic approach to socialization.

Reference: 
  1. Шамионов Р. М. Личность как субъект отношений и взаимоотношений//Изв. Сарат. ун-та. Новая сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика, 2011. Т. 11. вып. 1. С. 95. 
  2. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. СПб., 2001.С. 89.
  3. Сергиенко Е. А. Принципы психологии развития: современный взгляд//Психологические исследования. 2012. Т. 5, № 24. С. 1. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 23.09.2012)
  4. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. СПб., 1999.С. 398-400.
  5. Фельдштейн Д. И. Психология развития человека как личности: избр. труды: в 2 т. М.; Воронеж, 2005. Т. 1. С. 228. 
  6. Шамионов Р. М. К вопросу об адаптационной готовности личности//Адаптация личности в современном мире: межвуз. сб. науч. тр. Вып. 3. Саратов, 2011. С. 30.
  7. Шамионов Р. М. Внешние и внутренние детерминанты личности в процессе её социализации: дис. … д-ра психол. наук. Саратов, 2002. С. 112.
  8. Гидденс Э. Социология. М., 1999. С. 87.
  9. Анцыферова Л. И. Развитие личности и проблемы геронтопсихологии. М., 2006. С. 24.
  10. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. М., 1957. С. 11. 
  11. Костюк Г. С. Принцип развития в психологии//Семенюк Л. М. Хрестоматия по возрастной психологии: учеб. пособие для студентов: 2-е изд., доп.; под ред. Д. И. Фельдштейна. М., 1996. 304 с.