Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 49)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
159:378.9

The Psycological Support of Educatoinal Area in High School

Autors: 
Rakhmankulova Svetlana A., Saratov State University
Abstract: 

Now the system of education must not only communicate knowledge but it must help students to take an active part towards their own activity, it must help students to become a personality and a profiessional. The interaction between personal competetive ability and cognitive motivation of educational process participants in high school is researched in this article.

Reference: 
  1. Кашапов М. М. Психология творческого мышления профессионала. М., 2006. 688 с. 
  2. Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности. 2-е изд., стер. М.; Воронеж, 2003. 400 с.
  3. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов н/Д, 1996. 512 c.
  4. Шамионов Р. М. Личностное и профессиональное самоопределение как эффекты социализации//Изв. Сарат. ун-та. Новая серия. Сер. Философия. Психология. Педагогика, 2008. Т. 8. вып. 1. С. 90-95. 
  5. Асмолов А. Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа. М., 2002. 416 с.
  6. Маркова А. К. Психология профессионализма. М., 1996. 308 с. 
  7. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб., 1999. 478 с.
  8. Шуман В. П. Актуальные вопросы дидактики. Проблемы стимулирования познавательной деятельности учащихся: в 2 т. Владимир, 1974. Т. 1. 540 с.
  9. Чайка В. Г. Структура учебной мотивации студентов вузов и особенности ее развития во внеаудиторных формах работы//Психологический журн. 2003. Т. 26, № 4. С. 36-41.
  10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1946. 704 с.