Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


сверхчеловек

ФИЛОСОФСКОЕ ОПРЕДЕЛЕНИЕ СВЕРХЧЕЛОВЕКА

Статья  посвящена  комплексному  философскому  определению 
концепта «сверхчеловек», актуального для многих современных 
философско-антропологических,  аксиологических  и  культурфи-
лософских  исследований.  Прежде  всего,  в  работе  проводится 
компаративный  лингвосемантический  анализ  понятия  «сверх-
человек» в его сравнении с немецким термином «Ubermensch». 
Обосновывается  мысль  о  непосредственной  связи  человека  и 
сверхчеловека,  где  последний  выступает  горизонтом  антропо-

КУЛЬТУРНАЯ АРХЕОЛОГИЯ ИДЕИ СВЕРХЧЕЛОВЕКА В ОБРАЗЕ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО ПЕРВОПРЕДКА

В статье реконструируются наиболее архаические основания, легшие в основу формирования идеи сверхчеловека. Выявляются и анализируются первичные представления о модели превосходно-трансгрессивного человека, природа которого не тождественна границам исключительно антропологической размерности. Исходной исследовательской единицей выступает образ первопредка, заключающий в себе древнейшие варианты осмысления © Беляев Д. А., 2016 368 человеческой предельности и идентичности.

The Idea of the “Overman” in M. Gorky’s Creative Work: the Reception of the Nietzschean Ubermensch and the Social Revolutionary Impulse

The article is devoted to the analysis of the artistic-figurative objectification of the idea of the Overman in M. Gorky‘s literary works. The study addresses the problem of Gorky’s Nietzscheanism, his receptive dialogue with F. Nietzsche’s philosophy and the semantic development of the Ubermensch concept. The aim of the work is to identify the forms of artistic embodiment of the Overman idea and the peculiarities of its semantic interpretation in typical characters of Gorky’s early works.

The concept of the androgyne through the prism of the philosophy of life of A. Schopenhauer and F. Nietzsche

The article gives coverage to the deep meanings of the concept of androgyne which are polar to each other through the prism of the philosophy of life of A. Schopenhauer and F. Nietzsche. One of these meanings, which correlates with the philosophy of Schopenhauer, is a human’s denial of his dependence on his desires and incompleteness in androgyne as a symbol of indivisible integrity. Another meaning appears as a Nietzschean overman, representing the achievement of the extreme fullness of life in the androgyne, which pours out beyond time, becoming imperishable.