Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


компетенция

Генезис проблемы формирования цифровой коммуникативной компетенции в смешанном формате обучения в период с 1950 по 1990

Аннотация. Введение. Цифровая трансформация науки и образования является стратегическим направлением государственной политики РФ, которая способствует качественным изменениям во всех сферах жизни, в том числе в сфере науки и высшего образования, поддерживая идею непрерывного профессионального развития. Целью цифровой трансформации является достижение высокого уровня цифровой зрелости образовательными организациями высшего образования.

ФЕНОМЕН КОМПЕТЕНЦИИ: ПОНЯТИЕ, СТРУКТУРА, УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ

Рассмотрено понятие компетенции в разных научных интерпре-
тациях. Показано, что компетенция проявляется в определен-
ных ситуациях в форме знаний, умений и навыков. По видам 
компетенции  можно  разделить  на  общие  и  практические.  В 
Федеральном  государственном  образовательном  стандарте 
РФ компетенции представлены как «способности», «умения» и 
«владение»,  а  профессиональное  сообщество  рассматривает 
их как «знание», «умение», «владение», общепсихологические и 

Formation of linguistic Competence as a Mechanism for Socialization of the Personality of Graduates, Masters and PhD Students in the Educational Space of the Agricultural University

The article is devoted to the process of socialization of a student’s
personality and the role of the higher educational establishment in
this process. The content of high school socialization is a teaching
process aimed at the formation of skills, structured in State
Educational Standard of Higher Education; of social and cultural
environment necessary for the personality socialization; development
of personal qualities of the future specialist, competitiveness

Intercultural Communicative Students Competence in Conditions of Professional Education Modernization

The article highlights the problem of forming students intercultural communicative competence in higher educational establishments. This problem is revealed according to modernization of higher professional education. The main essence of such concepts as expertise, competence and intercultural communicative competence is considered. The formation of the process of students competence within the Saratov State Agrarian University is described.

ТЕХНОЛОГИЯ МОДУЛЬНО-КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ОБУЧЕНИЯ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ВОЕННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматривается применение технологии модульно-
компетентностного обучения как наиболее приемлемой тех-
нологии обучения курсантов в системе высшего военно-про-
фессионального образования, её педагогические принципы и
составляющие технологии данного обучения.

Realization of Federal State Educational Standards Competence-Based Aspect in Foreign Languages Teaching at High School

The article is devoted to the study of the problems of the competence-based approach implementation while teaching at the institutes of higher education. The terms «competency» and «competence-based approach» are expounded in details. The aims of the competence-based approach are determined; the classification of the key competencies that the students master at English lessons is given. Using of the competence-based approach in foreign languages teaching at high school is described.