Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


душа

The soul as the substance of a personality: Phenomenological pro et contra

Introduction. The article reveals some methodological aspects of the phenomenological discussion of the personal subject. The dispute is caused by realistic tendencies in phenomenology, according to which the totality of properties of a thing allows us to assert the existence of their ontological basis, which is contained in the essence of the thing. In the case of a human being, such ontological foundation is the soul, which determines the basic characteristics of the personality that exist prior to any constitution. Theoretical analysis.

СМЫСЛ ЛЮБВИ В МИСТИЧЕСКОМ УЧЕНИИ ДИОНИСИЯ АРЕОПАГИТА

Статья посвящена философскому осмыслению любви в контек-
сте  христианской  восточно-патристической  мистико-аскети-
ческой традиции, представленной Дионисием Ареопагитом. В 
данном  ключе  любовь  мыслится  как  Абсолютное  Сущее  Без-
условно Единое, называемое богословами Богом. По представ-
лениям мистика, любовь является не просто именем Божьим, 
но и той онтологической силой, которая притягивает человека 
к  Себе.  Выделяя  в  любви  этические  и  эстетические  характе-

ОСМЫСЛЕНИЕ СМЕРТИ В РАННЕХРИСТИАНСКОЙ ТРАДИЦИИ

Статья  посвящена  толкованию  феномена  смерти  в  Ветхом  и 
Новом Заветах и осмыслению его в рамках раннехристианской 
традиции.  Описывается  понимание  слова  «смерть»  в  библей-
ской и в традиции иудаизма. Исследуются отношение к смерти 
различных групп ранних христиан, отцов Церкви, а также пони-
мание смерти, состояния души после нее и загробной участи в 
пределах гностического учения. В центре анализа оказывается 
представление гностиков о переселении душ, а также гностиче-

Modern Philosophy: the Decline or the Development?

In the article the author bases the statement that the philosophy is a peculiar way of the comprehension of the actuality, the way that is inseparably connected with deduction and is not leaned upon the actual knowledge about the surrounding world. And the way of thinking that is inherent to the philosophy is ‘interpretative’ unlike the scientific way of thinking that can be defined as a ‘calculative’ one. The problems of the spirituality are alien to it and it impoverishes the spiritual world of a human turning him gradually into a lively thinking robot.

The Ontological Meaning of the Concept of Contemplation in the Philosophy of Plotinus

The article deals with the ontological status of the concept of contemplation in the philosophy of Plotinus. The author reveals the nature and methodological foundations of Plotinus ’general approach to analysis of the contemplation and its relationship with the teleological vision of the Good in Platonism. The structure of contemplation is investigated in the context of the relationship of various levels of natural existence. Special attention is paid to the relationship of contemplation with the key concepts for Plotinus like the soul, the mind, and the one.