Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


визуальная коммуникация

ЦЕННОСТНЫЕ ОСНОВАНИЯ ВИЗУАЛЬНОСТИ В ОБЩЕСТВЕ РИСКА

Целью статьи является социально-философский анализ визуаль-
ности как социального конструкта, который оказывает огромное 
влияние на формирование ценностей современного человека. В 
условиях смены аксиологических парадигм наше общество нахо-
дится на стадии разрушения традиционных ценностей и форми-
рования новых, что неизбежно ставит индивида в ситуацию ри-
ска. Актуальность выбранной проблематики объясняется тем, что 
сегодня  визуальность  является  основополагающим  средством 

Theoretical substantiation of the term "visual literacy" in the context of the digitalization of society

Introduction. Nowadays there is a tendency towards more critical and creative use of digital graphic elements for educational purposes. Modern generation of students and schoolchildren was born in the era of social networks, digital technologies and touch screens and now they live through visual content. However, being technically knowledgeable, modern information users are visually illiterate and easily fall for «fakes» and media provocations.