Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 12)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article

The Stages of Developing Pedagogical Anthropology in Russia

Autors: 
Soldunova Ludmila Yurievna, Saratov State University
Abstract: 

The article considers the history of developing concepts of pedagogical anthropology in Russian pedagogy. The author highlight and describe the six stages of developing pedagogical anthropology. We propose the use of the system of increasing educators qualification.

Reference: 
1. Каптерев П.Ф. История русской педагогии//Педагогика. 1993. № 3. С. 44-57.  
2. Очерк истории народного образования в России до эпохи реформ Александра II/Сост. С.А. Князьков, Н.И. Сербов; под ред. проф. С.В. Рождественского. М., 1910. С. 132.  
3. Сластенин В.А. Антропологический подход в педагогическом образовании//Народное образование. 1994. № 9/10. С. 124-126.     
4. Педагогическая энциклопедия: В 3 т. Т. I./Под. ред. А.Г. Калашникова при участии М.С. Эпштейна. М., 1927.  
5. Сластенин В.А. Указ. соч. С. 126.  
6. Бим-Бад Б.М. О перспективах возрождения педагогической антропологии//Сов. педагогика. 1988. № 11. С. 38-43.  
7. Бим-Бад Б.М. Изучение людей как воспитателей и воспитуемых//Вестник Университета Российской академии образования. М., 2002. Вып. 3(17). С. 3.  
8. Корнетов Г.Б. Историко-педагогическое познание на пороге XXI века: перспективы антропологического подхода. Владимир, 1998. 
9. Коджаспирова Г.М. Педагогическая антропология. М., 2005