Izvestiya of Saratov University.

Philosophy. Psychology. Pedagogy

ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


Full text:
(downloads: 42)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:78

The Role of Logical Relationships in Memorizing the Text

Autors: 
Panteleev Alexander Fedorovich, Saratov State University
Abstract: 

Work is devoted to discussion of the role of logical relationships in memorizing the training text, examines the notion of a logical link. Correlation of intellectual activity and memorizing of training text which we educed described in this article.

Reference: 
  1. Психологический словарь / сост. Б. Е. Варшава, Л. С. Выготский. М., 1931. 206 с.
  2. Лейбниц Г. В. Новые опыты о человеческом разуме. М.; Л. 1936. 483 с.
  3. Свидерский В. И., Зотов Р. А. Некоторые философские аспекты элементно-структурных отношений. Л., 1970. 240 с.
  4. Аскин Я. Ф. Философский детерминизм и научное познание. М., 1977. 183 с.
  5. Мясищев В. Н. Психические функции и отношения // Уч. зап. ЛГУ. 1949. № 119. С. 24-32.
  6. Мясищев В.Н. Психология отношений. М., 2011. 400 с.
  7. Свидерский В. И. Некоторые вопросы диалектики изменения и развития. М., 1965. 288 с.
  8. Левин Г. Д. Философские категории в современном дискурсе. М., 2007. 224 с. 
  9. Павлов И. П. Полн. собр. соч. М., 1955. Т. 3(2). С. 185.
  10. Шеварев П. А. Исследование по психологии интеллектуальных навыков и умений. М., 1957. 116 с.
  11. Лурия А. Р. Роль слова в формировании временных связей у человека // Вопр. психол. 1955. № 1. С. 18-25.
  12. Ананьев Б. Г. Ассоциация ощущений // Уч. зап. филос. ф-та ЛГУ. 1955. № 203. С. 31-52.
  13. Шеварев П. А. Обобщенные ассоциации в учебной работе школьников. М., 1959. С. 278.
  14. Самарин Ю. А. Очерки психологии ума. М., 1962. С. 386.
  15. Пиаже Ж., Инельдер Б. Генезис элементарных логических структур. М.; Л. 1963. С. 437.
  16. Рубинштейн С. Л. Вопросы психологической теории // Вопр. психол. 1955. № 1. С. 6-17. 
  17. Доблаев Л. П. Смысловая структура учебного текста и проблемы его понимания. М., 1982. 176 с.
  18. Гордеева Н. Д., Зинченко В. П. Функциональная структура действия. М., 1982. С. 37.
  19. Мещеряков А. И. Слепоглухонемые дети. М., 1974. 327 с.
  20. Богоявленская Д. Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. Ростов н/Д, 1983. 172 с.