Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1819-7671 (Print)
ISSN 2542-1948 (Online)


ментальность

CОЦИАЛЬНЫЙ ОБРАЗ: НАЧАЛА КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИИ

В статье проводится обоснование научного и парадигмального 
статуса понятия «образ» в сфере социальной философии, что 
является  необходимым  для  исследования  теоретико-методо-
логических задач и социальных проблем, связанных с коллек-
тивным сознанием. В процессе концептуализации выделяются 
предпосылочные идеальные формы социального познания фе-
номена образа как основы парадигмальности: ценность, про-
блема, императивная идея, идеал, цель. Типология этих форм 

ОСНОВНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ И ВЗАИМОСВЯЗИ НАРОДНОЙ КУЛЬТУРЫ (Статья отозвана редколлегией 30.09.2021)

Статья посвящена анализу основных характеристик и взаимосвязей народной культуры. В условиях возрастания социальных и культурных рисков, активного продвижения электронно-компьютерной  культуры нарушается  связь  между  поколениями, ослабевает национальная и культурная идентичность человека. Народная культура обладает следующими основными характеристиками:  неоднородностью  и  открытостью,  динамизмом  и синкретизмом, стабильностью и диалогизмом, взаимосвязью и дополнительностью.

The Genezis of Ethnic Identification of Population Middle Volga in the 1990 – 2000 Years

In the given article the problem of formation of ethnic consciousness of the population of one of most poliethnik country regions – the Volga Region is investigated; from the objective scientific point of view; aspects of ethnic identification of six nations of the Volga Region as the component of social identity are considered. The point is to dwell on the undoubt urgency of the given processes influencing the process of democratisation of the Russian society. 

Educational Environment: Socio-Cultural Aspect

The article analyzes the relationship between the concepts of educational space and the educational environment characterized by syncreticity, internal integrity, and attempts to determine the relationship of the educational environment with the establishment of the role of culture in education. Noting such trends in modern education as de-territorization, de-institutionalization, the author believes that there is an increasing need to activate the symbolic principle in the educational process.

Mental Foundations of the Cultural Specificity of Eastern Christian Civilization

The article considers the mental foundations of the cultural specificity of the Eastern Christian civilization based on the cultural-historical method. The purpose of the article is to clarify the historical model which formed the mental differences between Western European and Russian cultures. It is shown that the roots of the civilizational division of Europe into Western and Eastern ones are largely determined by the special way in which “barbarian” ethnic groups were attached to the Christian and ancient traditions.

Mentality and Mental Setup as Categories of Social Philosophy

The article considers the methodological foundations of international and Russian studies of mentality within the framework of different approaches in the XIX–XX centuries. Having analyzed interpretations of the categories mentality and mental setup and their interrelation in a number of studies, the author’s justification of the differentiation of these categories in social philosophy is offered.